Brotherhood

De terugkeer van de oudste zoon uit Syrie doet alle zekerheden binnen het Tunesische plattelandsgezin wankelen.

In de les:

  • TAAL; In de film wordt helder Arabisch gesproken.
  • MAATSCHAPPIJ; Er speelt een complex familiedrama af. Want, wat doe je als een familielid terugkeert als IS strijder uit Syrië? In de film wordt een menselijker perspectief op Syriëstrijders gegeven: Na de Jasmijnrevolutie, die voor het eerst ontkiemde in 2011, bleef alle hoop op verandering in een frustrerende luwte hangen. Heel wat jongeren radicaliseerden, en duizenden van hen trokken richting Syrië om zich te voegen bij IS. Doorgaans wordt er weinig genuanceerd over radicalisering gepraat. Veralgemeningen en vooroordelen halen het veelal van de talloze andere aspecten die verklaren waarom mensen een dergelijk pad kiezen. Het ondertussen gedateerde “modewoord” Syriëstrijders wordt niet over eenzelfde kam gesmeerd in Brotherhood; de film vermenselijkt, vertelt binnen een realistisch kader en laat vooral de pijn zien die ermee gepaard gaat. Met Brotherhood krijgen we een persoonlijk point-of-view op de gevolgen voor ieder die in aanraking komt met deze crisis onder Tunesische jongeren. De graad van realisme is de grootste sterkte van deze kortfilm. Joobeur toont hoe verloren zielen verloren blijven nadat ze besluiten huiswaarts te keren. Ze krijgen vaak geen opvang, geen begrip en nog minder hoop op een positieve verandering. (uit: Kortfilm.be)
  • KUNST; De vele close-ups, de rauwe setting (echte leefwereld van de acteurs), de acteurs (die geen profs zijn), de afwezigheid van muziek maken de film heel intiem en persoonlijk. Door de vormkeuze kom je nog dichterbij het gezin en voelt het bijna documentair aan.