Luister
De Kindertelefoon wordt dagelijks gebeld door kinderen op zoek naar een luisterend oor. In deze jeugddocumentaire passeren kleine én grote thema's de revue. Er wordt gebeld over scheiden en over schoppen. Over verhuizen en verliefd zijn. Over katten en cavia's. Regisseur Astrid Bussink maakte er een mooie collage van telefoongesprekken van, en liet kinderen de gesprekken (na)spelen en er bijbehorend beeldmateriaal bij maken.
Lesmateriaal
- LessonUp
- In deze les komen de verhaalstructuur en filmische elementen uit deze film over de kindertelefoon aan bod. Ook leert de leerling benoemen wat hij van de keuzes van de maker vindt.
- IDFA
- Leerlingen krijgen opdrachten over hulp vragen, wat de kindertelefoon doet en wie de kindertelefoon bellen. Daarnaast wordt er aandacht besteedt aan de regisseuse en haar keuzes. Het document is opgedeeld in een docentenhandleiding en een werkblad voor leerlingen.
lesmateriaal
onderwijsniveau
vmbo-onderbouw, havo-onderbouw, vwo-onderbouw, mbo
disciplines
nederlands, feit en fictie, individueel en coöperatief, monodisciplinair, multidisciplinair, interdisciplinair
thema
familie, liefde, echtscheiding, vriendschap, pesten, identiteit, belevingswereld
bijzonder filmaspect
montage
filmkenmerken
short, documentaire