Noces (A Wedding)

Zahira is in de bloei van haar leven: ze gaat naar school, heeft leuke vrienden en geniet zo nu en dan van het Brusselse nachtleven. Ze woont bij haar ouders met wie ze een hechte band heeft. Hun relatie wordt echter onder druk gezet wanneer ze volgens Pakistaanse traditie moet trouwen met een man die ze nog nooit heeft ontmoet. Niet alleen haar ouders, maar ook haar broer en zus proberen haar te overtuigen van het belang van deze traditie. Zahira komt voor een hartverscheurende keuze te staan. Kiest ze voor haar vrijheid of voor haar familie?

Lesmateriaal
In de Docentenhandleiding Film in de klas vind je algemene informatie over hoe je een film met de klas kunt bespreken. De werkbladen bij deze film bevatten opdrachten die aansluiten bij de bijzondere aspecten van deze film, maar zijn bij meerdere films inzetbaar. De opdrachten kun je in één lesuur met de klas uitvoeren. Het werkblad cameraperspectief is toe te passen op deze film.

Hieronder staan vragen bedacht door het International Film Festival Rotterdam (IFFR). Naast de vragen zijn er twee extra opdrachten bedacht die aansluiten bij de film.

Voorbespreking:

  • In de film zien we dat Zahira wordt uitgehuwelijkt door haar ouders, omdat dit een traditie is in de Pakistaanse cultuur. Wat weet je over de traditie van uithuwelijken? In welke culturen komt dit voor? Wat vind je hiervan?
  • Zahira groeit op tussen twee culturen. Thuis is er de familie en de tradities van de Pakistaanse cultuur en op school en in haar vrije tijd is er de Belgische, meer vrije cultuur. Is er iemand die ook voelt dat hij/zij tussen twee culturen opgroeit? Hoe ga je daarmee om? Wat is er lastig aan?
  • Zie de opdracht 'dubbelleven' hieronder.

Nabespreking:

  • Was het spel van de acteurs geloofwaardig? 
  • Hoe zag de film eruit, wat was de filmstijl?
  • Wat vond je het meest bijzondere aspect aan de film? (regie, montage, acteerwerk, muziek, verhaal, camera)
  • Kon je je identificeren met Zahira? Waarom wel of waarom niet? 
  • Als je in dezelfde situatie zou bevinden als Zahira, hoe zou jij dit dan aanpakken? Zouden zij dezelfde keuzes maken of zouden zij iets anders kiezen? Kun je begrip opbrengen voor de keuzes die Zahira maakt? 
  • Wat vond je van de houding van de broer van Zahira? Waarom gedroeg hij zich zo denk je? Denk je dat zijn actie op het eind een ongeluk of bewust was? 
  • Zie de opdracht 'alternatief einde' hieronder.